Шукати в цьому блозі

Булінг


Поради вчителям

На що треба звернути увагу вчителю, що може бути передвісниками або маркерами цькування у класі:
·                                 занадто підвищена емоційна атмосфера у класі;
·                                 ви помічаєте, що діти припиняють спілкуватися та замовкають при появі поряд вчителя або дорослого;
·                                 спостерігається відокремлення окремих учнів від решти класу;
·                                 у класі сталося «перегрупування» дружніх кіл;
·                                 кардинальна зміна поведінки окремої дитини – як пригнічена, сумна, закрита, так і навпаки – занадто піднесена, жвава, агресивна;
·                                 раптове та нехарактерне зниження шкільної успішності окремої дитини;
·                                 часті хвороби та/або прогули окремої дитини, не притаманні  їй до цього часу.
Якщо ви помітили якісь з цих ознак та запідозрили негаразди у дитячих відносинах, варто звернутися до шкільного психолога за допомогою. Психологи мають у своєму арсеналі методики, які допоможуть виявити ймовірних або вже існуючих учасників цькування.
Що важливо пам’ятати, працюючи з булінгом:
·                                 Цькування – явище групове, одна з форм поведінки групи, тож працювати щодо його подолання треба з усіма членами групи. Окрема робота (виховні бесіди, каральні санкції, корекція з психологом тощо) тільки з жертвою або тільки з агресором  призведе до тимчасового результату, але цькування не зупинить.
·                                 Група, яка згуртувалася навколо загальної цікавої мети, не буде цькувати. Гарний приклад – секції у дитячих будинках творчості, компанії однодумців. А от група, яку створили штучно, у якої немає спільної мети, що об’єднує, але є потреба у згуртуванні (а шкільні класи є саме такими групами), обов’язково знайде, проти чого або, скоріш, проти КОГО об’єднатися.
·                                 Діти ніколи не можуть впоратися з булінгом самотужки, це не «пройде саме»!  У цьому процесі вкрай необхідне втручання стороннього дорослого – і не одного.
·                                 Важливо розрізняти непопулярність та цькування. Непопулярна дитина може бути без друзів у класі, мало спілкуватися та не «лізти у перші ряди» у громадській діяльності. Цькування може маскуватися під непопулярність, але коли дитина потерпає від насильства, психологічного або фізичного, сумнівів не має бути.
Отже, що потрібно робити, коли виявлено цькування:
·                                 Припинити процес насильства та достеменно визначити, що трапилося, коли, де, хто учасники, свідки, скільки часу триває тощо.
·                                 Повідомити про ситуацію дирекцію школи та батьків учасників булінгу. По-перше, ситуація серйозна, до неї залучено багато дійових осіб, існують ймовірні тяжкі наслідки, тож вирішувати цю проблему повинні усі разом. А по-друге, нещодавно прийнятий закон України № 8584 щодо подолання булінгу передбачає адміністративну відповідальність усіх дієздатних осіб, які брали участь у цькуванні або які нічого не зробили для його припинення.
·                                 Звернутися по допомогу до інших спеціалістів – психолога, соціального робітника, медіатора, експерта та інше.
·                                 Разом з батьками, дирекцією школи, іншими спеціалістами (психолог, соціальний робітник, медіатор тощо)  визначити та реалізувати заходи з підтримки постраждалого – надання медичної та психологічної допомоги, тимчасове невідвідування шкільних занять, переведення до іншого класу та інше.
·                                 Разом з дирекцією, батьками дитини-агресора та іншими спеціалістами (психолог, соціальний робітник, медіатор) визначити і застосувати дисциплінарні та виховні заходи щодо дитини-агресора. Це може бути бесіда, зауваження, догана, подальше спостереження та надання психологічної допомоги.
·                                 Провести з класом бесіду щодо цькування у колективі. Але! Привселюдно не можна називати скривджену дитину жертвою, а її кривдника – агресором! Це тільки підтвердить «правоту» ситуації, ролей її учасників та їх дій. Тобто агресор отримає підтвердження того, що він домігся того, заради чого і здійснював цькування. А жертва отримає чергове, та ще й привселюдне, приниження.  Бесіди щодо з’ясування обставин, виховні бесіди тощо треба проводити або в дуже вузькому колі людей, або наодинці. Важливо залучити дітей до обговорення цієї теми, разом  виробити план дій щодо подолання булінгу у класі.
·                                 Провести батьківські збори, присвячені темі цькування. Надати батькам інформацію про булінг (причини виникнення, дійові особи, сигнали про наявність, наслідки та інше), що допоможе їм попереджати або визначати явище цькування.
·                                 Коли гостра стадія процесу минула, впроваджуються кроки, що забезпечать у колективі атмосферу поваги та толерантності, упорядкують поведінку дітей.
Важливо розробити, можливо разом з учнями, класну збірку правил або Кодекс поведінки, що буде визначати прийнятні та недопустимі види поведінки у класі та школі. Корисним для учнів буде періодично обговорювати та розбирати, чи вдається їм дотримуватись цього Кодексу, що заважає або допомагає і т. д.
Залучення всього колективу до якоїсь спільної справи, що буде об’єднувати всіх, згуртовувати. Важливо підібрати таку справу, до якої були би залучені УСІ учні. Або це може бути декілька справ чи заходів, де у різних сферах будуть брати участь УСІ! Щоб кожен учень зміг відчути себе корисним для інших, мав визнання у чомусь своєму, мав змогу показати себе.
Проведення разом з психологом або соціальним педагогом різноманітних вправ та ігор для формування у колективі почуття згуртованості, доброзичливості, толерантності, довіри, взаємоповаги тощо.
Як бачите, протидіяти булінгу складно та довго. Це потребує великих зусиль, займає багато часу, а результат можна побачити не одразу. І подолавши наслідки конкретної ситуації, не можна думати, що цькування не повториться. Головне у боротьбі з булінгом – постійна профілактична діяльність, швидке реагування та подолання найменших проявів та зародків цькування. Але це вже зовсім інша тема, про яку поговоримо іншим разом.

Дорослі, будьмо уважнішими до своїх дітей!


Протидія булінгу: корисна пам’ятка для батьків

ЯКЩО ВАША ДИТИНА АГРЕСОР

– Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте мотивацію її поведінки;
– Уважно вислухайте дитину, з повагою поставтеся до її слів;
– Поясніть дитині, що її дії можуть бути визнані насильством, за вчинення якого наступає відповідальність;
– Чітко і наполегливо попросіть дитину припинити таку поведінку, але не погрожуйте обмеженнями і
покараннями. Повідомте їй, що будете спостерігати за її поведінкою;
– Зверніться до шкільного психолога і проконсультуйтеся щодо поведінки своєї дитини під час занять
– агресивна поведінка і прояви насильства можуть бути ознакою серйозних емоційних проблем.

Пам’ятайте, дитина-агресор не зміниться відразу! Це тривалий процес, який потребує витримки і терпіння!

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Доки дитині не виповнилось 18 років, відповідальність за її вчинки несуть батьки.
Пам’ятайте: якщо Ваша дитина порушує права іншої дитини, вчиняючи над нею насильство (булінг),  батьки можуть бути притягнуті до адміністративної,  кримінальної або цивільної відповідальності.
Відповідальність за деякі прояви булінгу наступає до досягнення дитиною 18 років – З 14 РОКІВ.

ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ БУЛІНГУ

– Втрутитися і припинити цькування – булінг не слід ігнорувати;
– Зайняти нейтральну позицію в суперечці – обидві сторони конфлікту потребують допомоги, запропонувати дітям самостійно вирішити конфлікт;
– Пояснити, які саме дії Ви вважаєте булінгом і чому їх варто припинити;
– Уникати в спілкуванні слів «жертва» та «агресор», аби запобігти тавруванню і розподілу ролей;
– Повідомити керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася і вимагати вжити заходів
щодо припинення цькування.
Пам’ятайте, що ситуації з фізичним насильством потребують негайного втручання!

ЯКЩО ВАША ДИТИНА СТАЛА ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ

– Зберігайте спокій, будьте терплячими, не потрібно тиснути на дитину;
– Поговоріть з дитиною, дайте їй зрозуміти, що ви не звинувачуєте її в ситуації, що склалася, готові її вислухати і допомогти;
– Запитайте, яка саме допомога може знадобитися дитині, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації;
– Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (психолог, вчителі, керівництво школи, старші учні, батьки інших дітей, охорона);
– Повідомте керівництво школи про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво закладу освіти несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини;
– Підтримайте дитину в налагодженні стосунків з однолітками та підготуйте її до того, що вирішення проблеми булінгу може зайняти деякий час.
Якщо вирішити ситуацію з булінгом на рівні школи не вдається – повідомте поліцію!
Захистіть свою дитину від цькування!


Як боротися з булінгом: поради для дітей











5 мультфільмів, які допоможуть запобігти булінгу серед дітей





























Тренінг. Як відстояти себе (4 клас)
http://llt.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/4%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81_%20%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%202_%20%D0%AF%D0%BA%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D1%82%D0%B8%20%D1%81%D0%B5%D0%B1%D0%B5(1).pdf

Тренінг. Спілкування з однолітками (5 клас)
http://llt.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/5%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81_%20%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%207_%20%D0%A1%D0%BF%D1%96%D0%BB%D0%BA%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B7%20%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8(2).pdf

Тренінг. Як протистояти тиску однолітків (6 клас)
.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/6 клас_ Тренінг 3_ Як протидіяти тиску однолітків(1).pdf

Тренінг. Підліткові компанії (6 клас)
http://llt.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/6%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81_%20%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%2010_%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%97.pdf

Тренінг.Стоп булінг.(8клас)
http://llt.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/8%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81_%20%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%203_%20%D0%A1%D1%82%D0%BE%D0%BF%20%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3.pdf


Тренінг.Безпека спілкування у мережі Інтернет.(8 клас)
http://llt.multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/files/8%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81_%20%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%204_%20%D0%91%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B0%20%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D0%BA%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D1%96.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар

 До міжнародного дня безпечного інтернету та безпечного користування інтернетом було проведено тренінг:"Булінг і кібербулінг: причини і...